Præsentation af børnehuset

I Novo Børnegård har vi syv aldersopdelte Basisgrupper:
Tre grupper i vuggestuen: Modtagergruppen, Larven og Sommerfuglen
Fire grupper i børnehaven: Mini-, Lille-, Mellem- og Storegruppen.

Vi arbejder på at skabe læringsmiljøer, hvor der er tid og rum til leg og læring – et sted hvor barnet føler sig trygt og hvor det trives, lærer og udvikler sig.
Barnet og den voksnes samvær bygger på en anerkendende tilgang og barnet skal opleve at det bliver set, hørt og forstået.
Vi skal give barnet oplevelser, udfordringer og ny viden. Sammen med barnet skal vi have fokus på læring og læringsprocesser. Vores hverdag er en vekselvirkning mellem rutinesituationer, planlagte aktiviteter/ projekter og selvinitieret leg.
Aktiviteter og projekter er funderet i de seks læreplanstemaer og med både det enkelte barn og børnefællesskabet som udgangspunkt.

Vi arbejder ud fra "Den styrkede pædagogiske læreplan" og Gladsaxe Kommunes mål og rammer.
Det betyder også at vi arbejder med  de 6 pædagogiske læreplans temaer:

• Alsidig og personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelser
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fælleskaber

Vi prioriterer en god og tryg velkomst af nye børn og familie, og i tæt samarbejde med jer forældre, planlægger vi et individuelt modtagelses forløb.

Vi vægter et forældresamarbejde der bygger på gensidige tillid og respekt. Vi har en forventning om, at I er engageret i de ting der foregår i vores hus og deltager i de møder og arrangementer vi inviterer til.

Vi har et tæt samarbejde med andre faggrupper, som har deres naturlige gang i vores hus. Det gælder bl.a. psykolog, tale- hørelærer, sundhedsplejerske, forebyggelseskonsulent og fysioterapeut.
Hvis der opstår bekymring om et barn, kan vi benytte os af disse ekspertiser.  Dette vil altid være i samarbejde med forældrene.

Vi ser det som en vigtig faktor at forebygge smitsomme sygdomme blandt børn og voksne. Det gør vi blandt andet ved god håndhygiejne og løbende rengøring af legetøj, sengetøj mm.
Hvis jeres barn udviser symptomer på smitsom sygdom, fx diarré, hoste, børnesygdomme, vil barnet blive ringet hjem.
Hvis der opstår smitsomme sygdomme/ børnesygdomme i huset vil I blive informeret.